Hvordan bliver personer, teams og hele organisationer mere kreative?
Hvordan bliver vi bedre til at omsætte lovende idéer til værdifuld realisering?
Hvordan får vi innovation til at boble organisk frem fra alle dele af organisationen?
Hvordan vælger vi de rigtige idéer og prioriterer så alle føler sig godt behandlet?
CSR fylder stadigt mere i mediebilledet og de fleste organisationers virkelighed - ikke mindst for yngre generationer.
Men hvordan får vi nye og holdbare idéer til CSR-aktiviteter?
"Jeg har kun hørt positive tilbagemeldinger om dit indlæg - jeg selv var også meget tilfreds med det, jeg tror virkelig der var noget vi kunne bruge i det daglige."
Læs JensenPHs mini-artikler om disruption, definitioner af innovation og kreativitet, kreativt arbejdsmiljø, afskaffelse af patenter mm.
- vurderet på værdiskabelse og effekt
- vurderet af den enkelte
UDFORDRINGER VED INNOVATION
Historisk set er den gennemsnitlige levetid for selv succesfulde virksomheder langt lavere end vi bryder os om at tænke på.
SALG AF IDÉER - DEN OVERSETE FAKTOR
Har du prøvet at få en idé, som omverdenen ikke kunne se lyset i?
Det har de fleste kreative mennesker prøvet ofte. Og tit er det jo fordi, idéen ganske enkelt ikke var god - ift. de fleste relevante kriterier. Vejen til innovation er brolagt med fejlslagne forsøg.
Men selv hvis du har fremelsket et virkeligt guldkorn af en idé, skal du ikke regne med, at verden kaster sig bagover i benovelse.
Ja faktisk vil det være et skidt tegn ift. nyhedsgraden af din idé.
For der er virkelig langt mellem visionære mennesker. Og selv, hvis du er så heldig at skulle præsentere for en visionær, vil du kun lykkes, hvis du har taget de rette forholdsregler.
DET IRRATIONELLE MENNESKE
Kreativitet er en diffus og svært håndtérbar størrelse. Én af hjørnestenene er tilfældigheder.
Samtidig er vi tvunget til at dyrke kreativiteten, hvis vi vil være konkurrencedygtige - og helst forrest.
Men kreativitet er ikke bare svært - det er også livgivende og sjovt. Når det ikke er frustrerende. Kort sagt; et elsket problembarn.
Vi antager at mennesker og virksomheder uden hjælp er godt rustede til at være kreative, men det er desværre forkert.
Vi har et stort potentiale for at være kreative, men potentialet bliver først realiseret, når vi arbejder med kultur, sprog, proces og værktøjer.
Jensen På Hovedet har i over 10 år holdt en lang række foredrag om kreativitet og idéudvikling, hvor deltagerne får inspiration til nytænkning og -handling.
Det plejer i øvrigt at være ret sjovt. Og lidt svært. Kage kan være en fordel.
Mobirise simple web builder